Værket har været udstillet her:
Vist på Sculpture by the Sea 2013, Aros, Aarhus.
Værket er støttet af:
Produktion af værket er støttet af Kunstrådets Tværæstetiske pulje og Kulturudviklingspuljen, Århus Kommune.
Skovorglet
PVCrør, højttalere, computer
Produceret i 2013
Skovorglet er en digital lydskulptur skabt i et tværfagligt samarbejde mellem billedkunstner Birgitte Kristensen og elektronisk komponist Søren Lyngsø Knudsen til et specifikt sted i skoven i forbindelse med udstillingen Sculpture by the Sea 2013. Værket er på samme tid et computerstyret instrument integreret i landskabet og en dynamisk skulptur bestående af lyd. Skovorglet skabes til en lysning i skoven, hvor værket går i dialog med stedets karakter og skaber et klangligt rum i konstant forandring, som man som publikum kan træde ind og opleve fysisk og sanseligt på krop og sjæl. Inspiration: Værket henter sin inspiration i litteraturen, nærmere betegnet en passage i romanen ‘Forføreren’ af den nor- ske forfatter Jan Kjærstad. Hovedpersonen Jonas Wergeland mister som barn sin allerbedste veninde Nefertiti i en trafikulykke. Som hjælp til at bringe sønnen over sorgen, tager Jonas far, som er organist, Jonas med hen i kirken, hvor han spiller Bach for sin søn, mens han ligger inde i orglet: “Jonas steg over terskelen og befant seg med ett slag i instrumentets hjerte, omgitt av piper i forskjellige størrelser, de største 16 fot høye, og på flere ulike plan (...). Jonas stirrede vantro rundt seg, skjønte ikke hva alt dette var, men likte det umiddelbart, det minte faktisk om maskinrommet i en båt.
“Kan jeg sitte her mens du spiller?” sa Jonas. “Ay ay, kaptein. Full fart forover,” sa faren og forsvant.
Jonas hørte faren sette seg på krakken ved spillepulten og bla op i notene. Så skjedde noe merkelig: Faren slo påorglet, det vil si elektrisiteten som drev viften, og Jonas hører, nei, han kjenner hvordan omgivelserne blir fylt med luft, hvordan luften strømmer inn i kansellene. Det er som å sitte i naturen, i vinden, en varm vind.
“Det Jonas fant aller mest spennende ved orglet, var dette at tangenter ved siden av hverandre på manualene ikke hadde piper ved siden av hverandre inne i orglet, så altså et c og en ciss, kloss inntil hverandre på klavia- turet, kunne ligge nesten to en halv meter fra hverandre inne i orgelhuset. Når faren spilte alle tolv tonene i en skala, lød tonene fra alle kanter inne i orglet.”
Lyd

Video eller lyd her








Copyright © 2016, Birgitte Kristensen, Høegh Guldbergsgade 69B, 1 DK-8000 Aarhus C, mail(a)birgittekristensen.dk